Er zijn genoeg dingen die je kunt doen om de cashflow te verbeteren. Wat uiteraard helpt is het automatiseren van je creditmanagementproces. Door de facturering, betalingen en de opvolging geautomatiseerd te laten uitvoeren, wordt de kans op een tijdige betaling een stuk groter.

Zo kunnen herinneringen worden voorzien van een geïntegreerde betaalknop, zodat klanten het openstaande bedrag snel en eenvoudig kunnen voldoen. Ook kan zo’n geautomatiseerd systeem voor creditmanagement worden voorzien van een automatische koppeling met een incassobureau.

Maar misschien wel het allerbelangrijkste advies ter verbetering van de cashflow: verdiep de relatie met je klant. Dat zegt Johan Trip, specialist op het gebied van abonnementen. ‘In het ‘oude’ model is de relatie tussen webwinkelier en klant puur transactioneel van aard: de klant kiest een product en rekent het af. In principe is het na die ene transactie, afgezien van incidentele aanbiedingen en upselling, vaak afgelopen. De winkelier verliest zijn klant uit het oog en is alweer bezig met de volgende verkoop.’